KRKDPWP

Tajwańska kolej wysokich prędkości

Dla państwa wielkości województwa mazowieckiego, które zamieszkuje blisko 23mln osób (to jak 60% populacji Polski) a na dodatek, które usytuowane jest na terenie aktywnym sejsmicznie, nie lada wyzwaniem jest organizacja komunikacji publicznej. Tajwan wyszedł temu problemowi naprzeciw i dziś cieszy się szybką, bezpieczną, przewożącą 150 tys. pasażerów dzienne, linią dużych prędkości. 

Pierwsze połącznie pasażerskie odbyło się w styczniu 2007 roku. Aby je zrealizować już w 1982 pojawiły się plany budowy linii. Pierwotnie miała mieć ona rozstaw szyn 1067mm, maksymalną prędkość 200-220km/h i łączyć stolicę Tajwanu – Tajpej z Kaohsiung (długość 350km). Idea ta przekształciła się z czasem - rozstaw szyn miał być normalnotorowy – 1435mm, a prędkość wynosić 300km/h. W 1998 roku projekt został ostatecznie zatwierdzony.

Linia THSRC (Taiwan High Speed Rail Corporation) została wykonana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Rząd Tajwanu ma koncesje na prowadzenie przewozów przez 35 lat w systemie BOT (butli-operate-transfer), a następnie przekaże ją operatorowi prywatnemu. Linia przechodząc przez 6 miast łączy stolicę Tajwanu – Tajpej z drugim, co do ilości mieszkańców, miastem na wyspie Kaohsiung. Czas przejazdu skrócił się z 3h 30min do 1h 30min. Przeszło 72% trasy (251km) zostało wybudowane na wiaduktach, 63km w tunelach, a jedynie 31km biegnie po powierzchni gruntu. Najdłuższy wiadukt liczy aż 157km, co stawia go na pierwszym miejscu, pod względem długości wśród konstrukcji tego typu. Budowla ta była niezbędna, gdyż podłoże składało się z glin i iłów, co uniemożliwiło położenie torów bezpośrednio na gruncie. Na wzór Japonii tajwańska kolej dużych prędkości została wyposażona w Urgent Earthquake Detection and Alarm System. System jest niezbędny w krajach aktywnych sejsmicznie, jakiekolwiek wstrząsy powodują uruchomienie procedur alarmowych.

Po tajwańskich liniach dużych prędkości poruszają się pociągi Shinkansen serii 700T – są to zmodernizowane Shinkansen serii 700 jeżdżące od 1999 w Japonii. Zasadnicza różnica między 700T a 700 to inna konstrukcja wózka, która tajwańskiej jednostce pozwala rozpędzić się do 300km/h. Pociągi te są w pełni klimatyzowane, posiadają audiowizualny system informacji, mają wszelkie udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych, w tym w pełni przystosowaną toaletę. Tajwańskie pociągi składają się z dwunastu wagonów. Wagony sterownicze (czyli pierwszy i ostatni) oraz szósty (wagon klasy 1) są wagonami bez napędu, pozostałe - z napędem. Shinkansen serii 700T oferuje łącznie 989 miejsc siedzących, w tym 66 w klasie 1. Pociągi są białe, z pomarańczowymi i czarnymi pasami po bokach.

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

10 stycznia 2012 roku w imieniu brytyjskiego ministerstwa Transportu, pani minister Justine Greening potwierdziła, że rząd poprze budowę pierwszego odcinka linii dużej prędkości HS2. Łączna długość linii ma wynosić 540 km.

Więcej…

Technika

Projekty linii dużych prędkości we Włoszech pojawiły się już w 1914 r., natomiast pierwsza linia kolejowa łącząca Rzym z Neapolem, nazwana „Direttissima” (pol. linia bez­pośrednia), w 1927 r. została przekazana do eksploatacji.

Więcej…