KRKDPWP

Pociągi Pendolino w Finlandii

Koleje fińskie (VR) od kilkunastu lat z powodzeniem eksploatują zespoły Pendolino, wyprodukowane we fabryce w Savigliano we Włoszech.

Czytaj więcej...

Shinkansen E5

Pociągi Shinkansen serii E5 są elektrycznymi zespołami trakcyjnymi wyprodukowanymi przez konsorcjum firm Hitachi i Kawasaki i eksploatowanymi przez JR East począwszy od marca 2011 r.

Czytaj więcej...

ICE 4

Na początku XXI w. koleje niemieckie wraz z krajowymi producentami taboru kolejowego uzgodniły koncepcję nowych pociągów dużych prędkości, jakie miałyby zastąpić eksploatowane obecnie zespoły...

Czytaj więcej...

Włoskie linie i pociągi dużych prędkości

Projekty linii dużych prędkości we Włoszech pojawiły się już w 1914 r., natomiast pierwsza linia kolejowa łącząca Rzym z Neapolem, nazwana „Direttissima” (pol. linia bez­pośrednia), w 1927 r. została przekazana do eksploatacji.

Czytaj więcej...

Czeskie pociągi Pendolino

Czechy już od kilku lat eksploatują pociągi Pendolino. Początki były trudne – nowe pociągi przechodziły wprawdzie „chorobę wieku dziecięcego” i bywały dni, kiedy wszystkie zespoły były wyłączone z ruchu.

Czytaj więcej...

ICE-1, ICE-2

Pierwotna koncepcja zakładała wprowadzenie do eksploatacji pociągów ICE na trzech liniach, na których miały kursować w takcie jednogodzinnym. W 1989 r. z konsorcjum konstruktorów niemieckich podpisano pierwszy kontrakt na 41 zespołów z serii ICE-1.

Czytaj więcej...

ICE - V

fot. bigbug21

W 1982 r. pojawił się prototyp ICE-V, który oznaczono serią 410.  Czołowe jednostki napędowe, o mocy 4200 kW każda, wybudowały:...

Czytaj więcej...

ICE -TD

Wszystkie budowane do tej pory pociągi typu ICE eksploatowano wyłącznie na liniach zelektryfikowanych.

Czytaj więcej...

ICE - S

fot. Sebastian Terfloth

Na bazie zespołu ICE-V w 1997 r. zbudowano prototypowy zespół ICE-S, który z założenia miał być podstawą do konstrukcji pociągów ICE trzeciej generacji.

Czytaj więcej...

ICE - T

Pod koniec lat 90. XX w. w Niemczech narodził się pomysł zbudowanie pociągów ICE, które mogłyby kursować ze zwiększoną prędkością również po liniach konwencjonalnych.

Czytaj więcej...

Zespół Fyra, seria V250

Pociągi TGV Thalys nie będą jedynymi pojazdami dużych prędko­ści poruszającymi się po HSL-Zuid. Wspomagać je będą zespoły Fyra, serii V250.

Czytaj więcej...

ICE 3

Nowa linia postawiła przed DB nowe wyzwania. Obsługę trakcyjną zapewniają pociągi nowej generacji serii ICE3, całkowicie zaprojektowane i wyprodukowane w Niemczech.

Czytaj więcej...

TGV (PSE)

Pierwsze pociągi serii TGV były przeznaczone do obsługi nowej linii, łączącej Paryż i Lyon, nazwanej TGV Sud-Est.

Czytaj więcej...

TGV Atlantique (TGV-A)

Pociągi serii TGV Atlantique (TGV-A) weszły po raz pierwszy do eksploatacji w 1989 roku na linii dużej prędkości Paryż – Le Mans w Bretanii. W porównaniu z pociągami TGV-PSE wprowadzono w nich wiele innowacji.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

10 stycznia 2012 roku w imieniu brytyjskiego ministerstwa Transportu, pani minister Justine Greening potwierdziła, że rząd poprze budowę pierwszego odcinka linii dużej prędkości HS2. Łączna długość linii ma wynosić 540 km.

Więcej…

Technika

Wszystkie budowane do tej pory pociągi typu ICE eksploatowano wyłącznie na liniach zelektryfikowanych.

Więcej…