KRKDPWP

ICE - V

fot. bigbug21

W 1982 r. pojawił się prototyp ICE-V, który oznaczono serią 410.  Czołowe jednostki napędowe, o mocy 4200 kW każda, wybudowały:...

Krupp (410 001) i Thyssen Henschel (410 002), dwa wagony środkowe (810 001 i 003) Messerschmitt-Bolkow-Blohm i trzeci wagon środkowy (810 002) Duewag i Linke-Hofmann- Busch. W 1985 r. pociąg zaprezentowano podczas jubileuszu 150-lecia kolei niemieckich, a 14.11.1985 r. na szlaku Reda – Oelde (Westfalia) na linii Kolonia – Hamm – Hanower pojazd osiągnął prędkość 323 km/h. Było to aż o 52 km/h szybciej od rekordu kolei DB, ustanowionego 17.04.1984 r. przez lokomotywę serii 120. na torze w okolicach Gemünden 1.05.1988 r. pociąg ICE-V rozwinął prędkość 406,9 km/h, przejmując tym samym światowy prymat nad pociągami TGV, lecz tylko na krótko. Przeprowadzane prace badawcze udowodniły celowość wprowadzenia do ruchu pociągów dużych prędkości na torach kolei DB. Zdawano sobie sprawę, że do osiągnięcia sukcesu potrzeba będzie nie tylko odpowiedniego zespołu trakcyjnego, ale również torowiska i urządzeń zabezpieczenia ruchu. Przygotowania do uruchomienia sieci połączeń pociągami ICE trwały 7 lat. Pewne odcinki nowo wybudowanych tras były już ukończone wcześniej, jak np. podejście zachodnie do węzła w Mannheim od strony Frankfurtu nad Menem (uniknięcie zmiany czoła pociągu) oraz otwarty w 1988 r. nowy odcinek trasy Fulda – Würzburg. Prawie równocześnie zostały oddane do eksploatacji trzy linie (relacje) pociągów ICE. Po linii nr 6 (Hamburg – Frankfurt – Monachium) uruchomiona została linia (relacja) nr 4 (Hamburg – Norymberga – Monachium) i nr 3 (Hamburg – Bazylea). Już w 1993 r. do sieci połączeń pociągami dużych prędkości włączony został Berlin, najpierw zmodernizowaną linią przez Magdeburg, a od września 1998 r. poprzez linię dużych prędkości Hanower – Berlin.

 

Więcej w artykule Ryszarda Rusaka ...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Już 25 kwietnia 2012 w Hotelu Radisson Blu w Warszawie odbędzie się SEMINARIUM "30 lat doświadczeń w kolejach dużych prędkości i rozwoju przewozów regionalnych we Francji".

Więcej…

Technika

Pociągi Acela Express – wzorowane na francuskich TGV, okazały się znakomitym sposobem na szybkie i bezpieczne podróżowanie, np. między amerykańską stolicą – Waszyngtonem a centrum finansowym USA – Nowym Jorkiem.

Więcej…