KRKDPWP

Acela Express

Pociągi Acela Express – wzorowane na francuskich TGV, okazały się znakomitym sposobem na szybkie i bezpieczne podróżowanie, np. między amerykańską stolicą – Waszyngtonem a centrum finansowym USA – Nowym Jorkiem.

Początki

W marcu 1996 r. kierownictwo firmy Amtrak (narodowy przewoźnik kolejowy w USA) postanowiło ogłosić przetarg na dostawę nowych pociągów dużych prędkości. Przetarg wygrało konsorcjum utworzone przez kanadyjskiego Bombardiera i francuski koncern GEC Alstom. Wartość kontraktu wynosiła 825 mln USD i obejmowała dostawę 18 pociągów (później zwiększono zamówienie do 20 pociągów). Pociągi te, nazwane Acela (ang. acceleration + excellance, czyli prędkość + dostojność) są w dużej mierze wzorowane na francuskich pociągach TGV. Podział produkcji był następujący: GEC Alsthom opracował i wyprodukował wagony silnikowe (część elektryczną i elektroniczną, wózki, sposób przeniesienia napędu), natomiast Bombardier odpowiadał za montaż finalny, system przechyłu pudła i zaprojektowanie i wyprodukowanie wagonów pasażerskich.

Jednostka napędowa
Każdy pociąg Acela Express składa się z dwóch wagonów silnikowych oraz sześciu pasażerskich: czterech Coach (kl. 2), Cafe (barowego) i Premium (1 kl.). Pociąg jest wyposażony w hydrauliczny mechanizm przechyłu pudła. Wagony silnikowe pociągu Acela to czteroosiowe elektrowozy przystosowane do pracy pod trzema systemami zasilania: 25 kV 60 Hz, 12,5 kV 60 Hz i 11 kV 25 Hz. Napędzane są trójfazowymi asynchronicznymi silnikami trakcyjnymi. Na dachu każdego wagonu silnikowego znajdują się po dwa pantografy, przy czym podczas jazdy podniesione są dwa – po jednym na każdym wagonie silnikowym – zawsze drugi w kierunku jazdy (na pierwszym wagonie wewnętrzny, na ostatnim – zewnętrzny).

Zawieszenie, układ hamulcowy, system przechyłu pudła
Zawieszenie pierwszego i drugiego stopnia jest zrealizowane przez sprężyny cylindryczne. Pudła wagonów silnikowych wykonane są ze stali, natomiast masa każdego wagonu silnikowego wynosi 92,5 t, co daje średni nacisk na oś aż 23 t. Ten nacisk jednak pozostaje i tak niewielki w porównaniu ze średnim naciskiem na oś dla lokomotyw pasażerskich w USA i Kanadzie: 25–26 t, oraz lokomotyw towarowych: 30–32 t. Jednostkę wyposażono w trzy rodzaje hamulców: odzyskowy, oporowy oraz tarczowy (po dwie tarcze na oś w wagonach pasażerskich i silnikowych). Średni koszt zakupu każdego z pociągów wyniósł niecałe 18 mln USD. System przechyłu pudła został adaptowany z pociągów LRC kolei kanadyjskich Via Rail oraz francuskiego pociągu RTG Axis, likwiduje on około 75% skutków działania siły dośrodkowej, natomiast w pociągach Acela działa on w pełnym wymiarze od prędkości 97 km/h.

Eksploatacja
Układ siedzeń w wagonach pasażerskich w kl. 2 jest 2+2, a w 1 kl. – 1+2, natomiast liczba miejsc 44 (kl. 1) i 65×4 = = 260 (kl. 2). W odróżnieniu od pociągu TGV, gdzie zastosowano wózki Jacobsa w wagonach pasażerskich, każdy z wagonów pasażerskich w pociągu Acela Express ma dwa indywidualne wózki. Całość jest utrzymana w zewnętrznej kolorystyce szarej, z wyjątkiem kabiny, pomalowanej na kolor ciemnoniebieski i granatowy, oraz pantografów w kolorze czerwonym. Produkcję pociągów rozpoczęto w 1997 r., natomiast pierwsze egzemplarze pojawiły się pod koniec 1999 r. Równocześnie dały o sobie znać „choroby wieku dziecięcego”: problemy z wózkami i kołami, a dokładniej z ich niedostateczną wytrzymałością. Zatem planowane uruchomienie przewozów nastąpiło około roku później, niż zakładano. Ostatecznie wyprodukowano 20 jednostek Acela Express.

Acela Express

Więcej w artykule Marka Graffa: "Amerykańskie pociągi dużych prędkości Acela Express"

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Dnia 10 grudnia 2011 roku w Hiszpanii oficjalnie otwarto linię dużej prędkości Ourense – A Coruña. Ceremonii otwarcia dokonał Minister Rozwoju Hiszpani José Blanco.

Więcej…

Technika

Na początku XXI w. koleje niemieckie wraz z krajowymi producentami taboru kolejowego uzgodniły koncepcję nowych pociągów dużych prędkości, jakie miałyby zastąpić eksploatowane obecnie zespoły...

Więcej…