KRKDPWP

Niemcy

Niemieckie Intercity-Express stanowi świetnie prosperującą sieć pociągów dużych prędkości. Oferują swe usługi na najwyższym poziomie jakości, komfortu i bezpieczeństwa.

Pierwsze „duże prędkości” w Niemczech

Koleje w Niemczech pierwszy raz zetknęły się z dużą prędkością w październiku 1903 roku. Testowy pociąg Drehstrom-Triebwagen zasilany z sieci elektrycznej pobił światowy rekord prędkości (29.10.1903) osiągając 210,2 km/h – rekord ten został pobity w 1931 przez - również niemiecki - Schienenzeppelin (spalinowy, napędzany przez śmigło – 230 km/h), a dla pociągów elektrycznych dopiero w 1954. Jeszcze przed wojną stworzono sieć pociągów jeżdżących z prędkościami do 160 km/h. Z powodu wybuchu II Wojny Światowej wszystkie ówczesne pociągi dużych prędkości zostały zdjęte z służby.

Początki ICE

Przełom nastąpił w 1981, kiedy to po sukcesie TGV we Francji DB zaczyna się bardziej interesować „dużymi prędkościami”. Już w 1982 zamówiono pierwszy eksperymentalny pociąg ICE-V, który w 1985 zostało dostarczony do DB, a w 1988 pobił rekord prędkości wynoszący 406,9 km/h.
 W 1991 pierwszy ICE 1 – przeznaczony do regularnego kursowania - zostaje dostarczony; w tym samym roku zostaje otwarta pierwsza linia wysokich prędkości, na trasie Hamburg – Frankurt – Monachium. Rok później (1992) zostaje otwarta druga linia ICE (Hamburg - Würzburg – Monachium). Wraz z końcem dostaw (1993 - zostaje dostarczony sześćdziesiąty egzemplarz ICE 1) zostaje otwarta trzecia linia ICE (Hamburg – Frankfurt – Bazylea). W 1994 odjeżdża pierwszy międzynarodowy ICE do Luzern (Szwajcaria) w tym samym roku jest prezentowany na Amtrak w USA;

  • 1996 – ICE 2 wchodzi do regularnej służby;
  • 1998 – rozpoczynają się badania nad ICE-T; wypadek ICE 1 w którym zginęło 101 osób, a ponad 88 zostało rannych;
  • 1999 – rozpoczynają się badania nad ICE 3 Badanie ICE 3; ICE–T wchodzi do regularnej służby; rozpoczynają się badania nad ICE – TD;
  • 2000 – ICE 3 wchodzi do regularnej służby;
  • 2001 - ICE-TD wchodzi do regularnej służby
  • 2005-2008 – modernizacja ICE 1
  • 2011 - DB podpisał umowę z Siemensem na dostarczenie do 300 pociągów ICx

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Główny dworzec w Stuttgarcie zostanie przebudowany. Za kontrowersyjnym projektem „Stuttgart 21” oraz dotacją państwa w wysokości 930 mln euro opowiedziało się 58,8% mieszkańców kraju związkowego Badenia-Wirtembergia.

Więcej…

Technika

Pociągi serii TGV Atlantique (TGV-A) weszły po raz pierwszy do eksploatacji w 1989 roku na linii dużej prędkości Paryż – Le Mans w Bretanii. W porównaniu z pociągami TGV-PSE wprowadzono w nich wiele innowacji.

Więcej…