KRKDPWP

Linia Kraków – Zakopane/Nowy Sącz - Muszyna

Istniejąca sieć kolejowa na południe od Krakowa nie pozwala na stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej zarówno w relacjach krajowych: Kraków – Nowy Sącz, Kraków – Krynica i Kraków – Zakopane, jak i w połączeniu międzynarodowym: Kraków – Muszyna – Koszyce. W studium Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce przedstawiono propozycję budowy nowej linii oraz modernizacji istniejących. Byłyby one ważnym elementem sieci dużych prędkości w Polsce mimo, że ze względów topograficznych możliwe prędkości maksymalne nie będą przekraczać 200 km/h. Przedstawiona propozycja opiera się na dotychczas przeprowadzanych studiach i analizach.

 

Propozycja budowy nowej linii jest następująca. Wyjście nowej linii z węzła krakowskiego proponuje się w rejonie Podłęża, co umożliwi zaprojektowanie połączenia z liniami kolejowymi nr 91 Kraków Główny – Medyka oraz nr 95 Kraków – Podłęże. Dalej linia przebiegnie na południe do Tymbarka (Piekiełka) jako linia kategorii I o prędkości do około 200 km/h (alternatywnie można linię zbudować z założeniem ruchu mieszanego, według standardów kolei konwencjonalnych (kategoria IV-M), gdzie nastąpi rozgałęzienie na dwa kierunki:

 

  • Do Nowego Targu. Nowy odcinek będzie przechodził w okolicy Mszany Dolnej i Rabki. Zasadniczym elementem tej linii będzie tunel pod pasmem Gorców, umożliwiający ominięcie trudnego odcinka linii nr 99 Chabówka – Zakopane przez przełęcz Sieniawską. Do obsługi miasta Nowy Targ proponuje się nową lokalizację stacji. Na odcinku od Nowego Targu do Zakopanego przewidziana jest modernizacja istniejącej linii do kategorii V-M lub VII-M według TSI CR INF.
  • Do Muszyny. Przebieg nowej linii kolejowej kieruje się do okolic Nowego Sącza wzdłuż drogi krajowej nr 28, z ominięciem Limanowej. Następnie nowym śladem przez rejon Wierchomli Wielkiej i Szczawnicy skieruje się do Muszyny. Od Muszyny do granicy polsko-słowackiej, tzn. rejonu Leluchowa, proponuje się przebieg nowym śladem wzdłuż linii kolejowej nr 96.

  

Odcinek

Długość odcinka

km

Kategoria linii

wg TSI

Kraków – Tymbark (Piekiełko)

49

I, IV-M

Tymbark (Piekiełko) – Zakopane

67

VII-M

Tymbark (Piekiełko) – Muszyna

65

VII-M

RAZEM

181

 

 

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

UIC, Międzynarodowy Związek Kolei i Stowarzyszenie Amerykańskiego Transportu Publicznego (APTA) ogłosiły, że Stany Zjednoczone będą w tym roku gospodarzem Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości (UIC HIGHSPEED 2012), który odbędzie się w dniach 10-13 lipca w Filadelfii.

Więcej…

Technika

fot. bigbug21

W 1982 r. pojawił się prototyp ICE-V, który oznaczono serią 410.  Czołowe jednostki napędowe, o mocy 4200 kW każda, wybudowały:...

Więcej…