KRKDPWP

Rozwój koncepcji budowy linii dużych prędkości 

Pierwsze koncepcje budowy linii dużych prędkość w Polsce powstały jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku i były związane z projektowaniem międzynarodowych korytarzy transportowych przez Polskę. Na początku lat 90. powstał dokument Kierunkowy program linii dużych prędkości w Polsce z horyzontem realizacji wyznaczonym do roku 2030. Głównymi jego założeniami była budowa nowej linii wschód – zachód przez Warszawę, Łódź i Poznań w ramach osi transeuropejskiej z Berlina do Moskwy oraz przedłużenie linii CMK z okolic Grodziska pod Warszawą do Gdańska przez Płock.

Projekt budowy linii Warszawa – Poznań – Łódź znalazł się w dokumencie Polityka transportowa państwa na lata 2001-2015 opracowanym przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, 2001 r. W pierwszej kolejności zakładano w nim budowę nowej linii z Warszawy do Łodzi.

Studium z lat 90. było podstawą do analiz dotyczących rozwoju szybkich połączeń kolejowych w Polsce w Passenger Traffic Study 2020 Poland and Czech Republic wykonanym na zlecenie UIC w 2003 r.. W podsumowaniu tego Studium znalazły się wnioski stanowiące dobre uzasadnienie dla budowy linii dużej prędkości Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin. 

Po opublikowaniu tego Studium podjęto dyskusję nad optymalizacją przebiegu połączenia Warszawy z Wrocławiem przez Łódź. W 2002 r. została przedstawiona koncepcja połączenia projektu budowy nowej linii z Warszawy do Poznania z projektem nowej linii z Warszawy do Wrocławia. Jej założeniem był wspólny przebieg obu linii z Warszawy przez Łódź i ich rozgałęzienie w kierunku Poznania i Wrocławia w okolicy Kalisza. W efekcie koszty inwestycji byłyby niższe poprzez wykorzystanie wspólnego odcinka nowej linii dla obu połączeń (ponad 240 km), a czas przejazdu dla relacji z Warszawy do Wrocławia byłby znacznie krótszy. Koncepcja ta nawiązywała częściowo do projektów z XIX wieku, które zakładały połączenie Warszawy z Kaliszem przez Łódź. Wybór Kalisza jako węzła wynikał z jego położenia, jako najdalej na zachód położonego dużego miasta, które może być objęte nową linią bez zbytniego wydłużania jej przebiegu. 

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

  Francja: Region Pays de La Loire finansuje projekt  modyfikacji ośmiu elektrycznych jednostek trakcyjnych SNCF TER do obsługi regionalnych przewozów na linii kolejowej dużych prędkości pomiędzy Le Mans i Rennes. Po modyfikacjach będą one jeździły z prędkością maksymalną  do 200 km/h.

źródło: www.railwaygazette.com

Technika

Równocześnie z serią 500, zamierzano opracować pociąg, który byłby sumą dotychczasowych doświadczeń uzyskanych podczas testów oraz normalnej eksploatacji jednostek już eksploatowa­nych.

Więcej…