KRKDPWP

Japonia

Japonia jako pierwszy kraj rozpoczęła pracę nad system szybkiej kolei. Pomysł budowy zrodził się w latach czterdziestych XX wieku, przerwany z tytułu drugiej wojny światowej odrodził się dopiero w latach pięćdziesiątych.

Już w 1959 roku rozpoczęto budowę pierwszego odcinka - pomiędzy Tokio a Osaką (tzw. Tōkaidō Shinkansen – 515,4 km). Linię tę oddano do użytku 1 października 1964 roku (na 10 dni przed otwarciem olimpiady w Tokio). Prędkość pociągu wynosiła 200 km/h, zaś czas podróży został skrócony z 8 godzin do około 3. Drugą linię otwarto w 1972 roku na trasie Shin – Osaka – Okayama a potem do Hakaty, gdzie prędkość pojazdów została zwiększona do 220 km/h. Następnie w 1982 roku otworzono dwie następne linie, Tohoku Shinkansen oraz Joetsu Shinkansen. W 1985 roku zwiększono prędkość pociągów do 240 km/h.

Nieciekawa sytuacja ekonomiczna, duże zadłużenie kolei Japońskiej doprowadziło do jej całkowitej prywatyzacji w 1987 roku. Pozwoliło to na lepsze zarządzanie budżetem oraz powrót do opłacalności przewozów pasażerskich. Od tego czasu szybka kolej w Japonii rozwija się niezwykle dynamicznie.

Obecnie prowadzi się prace zmierzające do bezpośredniego połączenia nową linią Tokio z Sapporo a także od 1970 roku przeprowadza się testy z pojazdami w technologii „Maglev“ (magnetycznej lewitacji), która pozwoli na zwiększenie prędkości i eliminację wszelkich wibracji podczas jazdy. Na próbach modelu MLX01 w 1999 roku osiągnięto prędkości 552 km/h i większe. W 2002 i 2003 roku przeprowadzono testy na odcinku 300 km (Yamanashi Maglev Test Line) nowego pojazdu MLX01-901 z 50-ma pasażerami. Do 2013 roku przewiduje się nowe trasy na odcinkach Hakata - Kagoshima i Nagano - Toyama. Nowym pojazdem ma być także Chuo Shinkansen rozwijający prędkość 500 km/h na trasie Tokio – Osaka, którego konstrukcja napędu oparta jest również na magnetycznej lewitacji.

Pociąg na poduszce magnetycznej Shinkansen jest posiadaczem światowego rekordu prędkości wynoszącego 581,6 km/h (rekord dla pociągu poruszającego się po szynach wynosi 574,8 km/h). Shinkansen jeździ z niezwykłą dokładnością. Maksymalne opóźnienia to 36 sekund - w skali roku.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Znany jest już budżet Rosyjskich Kolei Państwowych RŻD na rok 2012. Przewidziane są w nim wydatki na 428 miliardów rubli co sprawia, że jest on największym w historii tych kolei. 

Więcej…

Technika

Czechy już od kilku lat eksploatują pociągi Pendolino. Początki były trudne – nowe pociągi przechodziły wprawdzie „chorobę wieku dziecięcego” i bywały dni, kiedy wszystkie zespoły były wyłączone z ruchu.

Więcej…