KRKDPWP

Hiszpania

Czy podczas otwarcia pierwszej linii wysokich prędkości w Hiszpanii, ktoś przypuszczał, że szybkie  koleje w tym państwie staną się jednymi z najbardziej dynamicznie rozwijających się na świecie? Niedowiarków przekonać mogą liczby: pociągi obecnie pędzące ponad 300 km/h, dziesiątki miliardów euro przeznaczonych na inwestycje, także z kasy unijnej, sieć tras docelowo licząca ponad 7 tysiąca kilometrów oraz prawie 50 milionów przewiezionych pasażerów rocznie. A wszystko to dzięki pro kolejowemu nastawieniu hiszpańskich rządów, odpowiedniej polityce transportowej oraz przemyślanej strategii inwestowania w nowe technologie. Otwarcie pierwszej linii kolei dużych prędkości w 1992 roku pomiędzy Madrytem a Sewillą było wyraźnym krokiem do przodu w kontekście nie tylko poprawy wygody podróżowania, ale i znacznego skrócenia jej czasu – pociąg AVE (Alta Velocidad Espaniola, wysoka prędkość hiszpańska; AVE znaczy również ptak – nieprzypadkowo znak hiszpańskich kolei) pokonywał wspomniany odcinek trasy o długości 471km w czasie ok. 4 godzin mniej od tradycyjnego składu – podróż zajmowała 135 minut. Łatwo sobie przenieść ten dystans i czas podroży na polskie realia biorąc pod uwagę wyniki obecnych składów. Nigdzie indziej w Europie nie buduje się tylu nowych linii przystosowanych do prędkości 350 km/h i nie modernizuje pozostałych ważnych połączeń kolejowych do prędkości 220 km/h niż w Hiszpanii. Zasadne jest podkreślenie kolejny raz podejścia do sprawy kolei w tym kraju – traktowanie KDP jako głównej sieć transportowej, umożliwiającej szybkie przemieszczanie się obywateli po obszarze całego kraju.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

  Szwecja: 29 sierpnia Szwedzki rząd ogłosił, że  jako część inwestycyjnego pakietu kolejowego SKr55bn  przeznaczonego do tworzenia miejsc pracy i wzrostu gospodarczego ma być wykonana linia kolejowa dużych prędkości „Ostlänken” o długości 150 km .

Więcej…

Technika

Równocześnie z serią 500, zamierzano opracować pociąg, który byłby sumą dotychczasowych doświadczeń uzyskanych podczas testów oraz normalnej eksploatacji jednostek już eksploatowa­nych.

Więcej…