KRKDPWP

Hiszpania

Czy podczas otwarcia pierwszej linii wysokich prędkości w Hiszpanii, ktoś przypuszczał, że szybkie  koleje w tym państwie staną się jednymi z najbardziej dynamicznie rozwijających się na świecie? Niedowiarków przekonać mogą liczby: pociągi obecnie pędzące ponad 300 km/h, dziesiątki miliardów euro przeznaczonych na inwestycje, także z kasy unijnej, sieć tras docelowo licząca ponad 7 tysiąca kilometrów oraz prawie 50 milionów przewiezionych pasażerów rocznie. A wszystko to dzięki pro kolejowemu nastawieniu hiszpańskich rządów, odpowiedniej polityce transportowej oraz przemyślanej strategii inwestowania w nowe technologie. Otwarcie pierwszej linii kolei dużych prędkości w 1992 roku pomiędzy Madrytem a Sewillą było wyraźnym krokiem do przodu w kontekście nie tylko poprawy wygody podróżowania, ale i znacznego skrócenia jej czasu – pociąg AVE (Alta Velocidad Espaniola, wysoka prędkość hiszpańska; AVE znaczy również ptak – nieprzypadkowo znak hiszpańskich kolei) pokonywał wspomniany odcinek trasy o długości 471km w czasie ok. 4 godzin mniej od tradycyjnego składu – podróż zajmowała 135 minut. Łatwo sobie przenieść ten dystans i czas podroży na polskie realia biorąc pod uwagę wyniki obecnych składów. Nigdzie indziej w Europie nie buduje się tylu nowych linii przystosowanych do prędkości 350 km/h i nie modernizuje pozostałych ważnych połączeń kolejowych do prędkości 220 km/h niż w Hiszpanii. Zasadne jest podkreślenie kolejny raz podejścia do sprawy kolei w tym kraju – traktowanie KDP jako głównej sieć transportowej, umożliwiającej szybkie przemieszczanie się obywateli po obszarze całego kraju.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Państwowa Agencja Prywatyzacyjna rozpocznie wyprzedaż majątku kolejowego sektora towarowego BDŻ. Jest to kolejna próba ratowania Bułgarskich Kolei Państwowych BDŻ.

Więcej…

Technika

Sukces linii Shinkansen Wschodni, przejawiający się systema­tycznym zwiększaniem liczby pasażerów spowodował jednocze­śnie, że możliwości przewozowe używanych dotychczas jedno­stek serii 200 i 400 się wyczerpały.

Więcej…