KRKDPWP

Francja

Już ponad 30 lat francuska szybka kolej ułatwia życie. Niedawno francuska szybka kolej obchodziła swoje 30 urodziny, a z której w tym czasie skorzystało blisko dwa miliardy pasażerów. Ten, można by rzec, pionierski projekt skrócił odległości między miastami, gdzie superszybkie pociągi jeżdżą obecnie z prędkością 320 km/h.

Sam fakt obchodzenia trzydziestych urodzin, przypomina nam nie tylko o dobrodziejstwach, jakie przyniosło wprowadzenie w Francji TGV( opracowane i wdrożone przez firmę Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF), ale także o wymuszeniach przez konkurencje zmian technologicznych i niezbędnych modernizacji.

Ciekawostką natomiast jest to, że sama koncepcja szybkich kolei w Francji pojawiła się około 20 lat przed wejściem do eksploatacji pierwszego pociągu TGV. Rząd Francji preferował technologie nowoczesnego typu, motywując się opinią o tradycyjnej kolei, jako nierokującej szans na dalszy rozwój w dziedzinie transportu pasażerskiego. 28 lipca 1978 roku dwa pierwsze składy TGV opuściły fabrykę Alstomu w Belfort, a następnie po wielu problemach 25 kwietnia 1980 roku fabrykę opuścił pierwszy z seryjnych składów TGV.

Ponad rok później po raz pierwszy z dworca w Lyonie odjechał pociąg dużej prędkości. Była to pierwsza linia TGV (franc. Train a Grande Vitesse), licząca około 400 km, która połączyła dwie największe aglomeracje, w których koncentruje się życie gospodarcze kraju, a mianowicie Paryż – Lyon. Skracając tym samy czas podróży o godzinie.

Coraz większe zainteresowanie pasażerów TGV

Początkowo pasażerami TGV byli głównie ludzie podróżujący w interesach, jako że oferowany czas przejazdu był najkrótszy ze wszystkich dostępnych środków transportu. Z biegiem czasu jednak okazało się, ze grono do korzystania z takowych usług jest znacznie większe, a połączenia z Paryżem pociągami TGV uzyskiwały kolejne miasta we Francji: Tours,Le Mans, Bordeaux, Lille, Calais, Valence, Nimes i Marsylia. Pociągi TGV zaczęły też obsługiwać relacje zagraniczne, docierając do Londynu, Brukseli, Genewy.

Sukces, jaki odniosły pociągi TGV mierzony udziałem w rynku przewozów pasażerskich, był impulsem, który wskazał również innym krajom kierunek rozwoju kolei na świecie. Niewątpliwym atutem było również uświadomienie ludziom, że cała inwestycja na budowę połączenia
 Paryż – Lyon zwróciła się już po dekadzie.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Od 26 maja 2012 roku włoski przewoźnik NTV zapowiedział rozbudowywanie swojej oferty przewozów pociągami dużych prędkości.

Więcej…

Technika

Pociągi TGV Thalys nie będą jedynymi pojazdami dużych prędko­ści poruszającymi się po HSL-Zuid. Wspomagać je będą zespoły Fyra, serii V250.

Więcej…