KRKDPWP

Francja

Już ponad 30 lat francuska szybka kolej ułatwia życie. Niedawno francuska szybka kolej obchodziła swoje 30 urodziny, a z której w tym czasie skorzystało blisko dwa miliardy pasażerów. Ten, można by rzec, pionierski projekt skrócił odległości między miastami, gdzie superszybkie pociągi jeżdżą obecnie z prędkością 320 km/h.

Sam fakt obchodzenia trzydziestych urodzin, przypomina nam nie tylko o dobrodziejstwach, jakie przyniosło wprowadzenie w Francji TGV( opracowane i wdrożone przez firmę Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF), ale także o wymuszeniach przez konkurencje zmian technologicznych i niezbędnych modernizacji.

Ciekawostką natomiast jest to, że sama koncepcja szybkich kolei w Francji pojawiła się około 20 lat przed wejściem do eksploatacji pierwszego pociągu TGV. Rząd Francji preferował technologie nowoczesnego typu, motywując się opinią o tradycyjnej kolei, jako nierokującej szans na dalszy rozwój w dziedzinie transportu pasażerskiego. 28 lipca 1978 roku dwa pierwsze składy TGV opuściły fabrykę Alstomu w Belfort, a następnie po wielu problemach 25 kwietnia 1980 roku fabrykę opuścił pierwszy z seryjnych składów TGV.

Ponad rok później po raz pierwszy z dworca w Lyonie odjechał pociąg dużej prędkości. Była to pierwsza linia TGV (franc. Train a Grande Vitesse), licząca około 400 km, która połączyła dwie największe aglomeracje, w których koncentruje się życie gospodarcze kraju, a mianowicie Paryż – Lyon. Skracając tym samy czas podróży o godzinie.

Coraz większe zainteresowanie pasażerów TGV

Początkowo pasażerami TGV byli głównie ludzie podróżujący w interesach, jako że oferowany czas przejazdu był najkrótszy ze wszystkich dostępnych środków transportu. Z biegiem czasu jednak okazało się, ze grono do korzystania z takowych usług jest znacznie większe, a połączenia z Paryżem pociągami TGV uzyskiwały kolejne miasta we Francji: Tours,Le Mans, Bordeaux, Lille, Calais, Valence, Nimes i Marsylia. Pociągi TGV zaczęły też obsługiwać relacje zagraniczne, docierając do Londynu, Brukseli, Genewy.

Sukces, jaki odniosły pociągi TGV mierzony udziałem w rynku przewozów pasażerskich, był impulsem, który wskazał również innym krajom kierunek rozwoju kolei na świecie. Niewątpliwym atutem było również uświadomienie ludziom, że cała inwestycja na budowę połączenia
 Paryż – Lyon zwróciła się już po dekadzie.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Chiny:  Nowa konstrukcja EMU zaprojektowana dla krótkich dystansów operacji międzymiastowych została wdrożona przez CSR Sifang i wejdzie w usługi na trasach Delty Perłowej Rzeki, w obszarze południowych Chin, w 2013 roku.

Więcej…

Technika

Pierwsze pociągi serii TGV były przeznaczone do obsługi nowej linii, łączącej Paryż i Lyon, nazwanej TGV Sud-Est.

Więcej…