KRKDPWP

Chiny

Rok 1979 był dla Chin okresem gwałtownych reform i 'otwarcia' się na świat. Przez kolejnych 20 lat Państwo Środka rozwijało się w zawrotnym tempie. Budowano kilometry autostrad, rozwijano gospodarkę, lotnictwo i transport morski. Kolej, pozostawała jednak w tyle.

Kolej, pozostawała jednak w tyle. Średnia prędkość chińskich kolei w tamtym okresie, to zaledwie 62 km/h, a długość torów przypadająca na jednego mieszkańca, wynosiła bagatela, 5,5 cm. Chińczycy z zazdrością patrzeli na francuskie TGV czy japoński Shinkansen. Było oczywistym, że będą próbowali doścignąć wzór szybkich kolei, postawiony przez inne kraje, a nawet go przewyższyć. W 1994 roku, wprowadzono w Chinach 6-stopniowy plan przyspieszenia kolei. Stopniowo przyspieszano pociągi kursujące po Państwie Środka, aż do roku 2007, kiedy to 17 kwietnia nastąpił symboliczny przejazd pociągu łączącego Hangzhou i Jiaxing (ok. 90 km). Przejazd ten, odbywał się z normalną prędkością. Wszystko, miało się zacząć od jutra. Następny dzień, był przełomowym w historii kolei chińskich, ponieważ po ww. trasie zaczęły kurować pociągi szybkie. Dzień ten, stał się symbolem wprowadzenia w życie szóstego etapu przyspieszania kolei. Wprowadzanie systemu przyspieszania kolei, zajęło Chińczykom trzy lata. Z pewnością nie był to czas stracony i ciężka praca opłaciła się, ponieważ po wprowadzeniu szóstego etapu, Chiny mogły poszczycić się ponad 6000 kilometrów linii, na których składy poruszały się z prędkością przewyższającą 200 km/h. Zgodnie z definicją kolei szybkich wprowadzoną przez Międzynarodowy Związek Kolei, Państwo Środka, w roku 2007 posiadało 6 tyś. kilometrów kolei dużych prędkości. Mogłoby się wydawać, zgodnie z prognozami na przykład Japończyków (którzy spędzili 10 lat na zwiększeniu prędkości Shinkansen z 200 km/h do ponad 300 km/h), że chińczycy na jakiś czas poprzestaną na osiągniętej prędkości 200 km/h. Nic bardziej mylnego. Zaraz po wprowadzeniu 6 etapowego planu przyspieszenia kolei, zaczęto prowadzić prace badawczo - rozwojowe nad zwiększeniem prędkości do ponad 300 km/h. Osiągnięcie ogromnej prędkości 350 km/h zajęło Chińczykom jedynie 2 lata. Już w sierpniu roku 2008 do eksploatacji wprowadzony został ekspres łączący Pekin z Tianjin, który rozwijał tę zawrotną prędkość. Kolejne lata, a dokładniej miesiące, to przede wszystkim walka Chińczyków o zwiększenie mocy silników trakcyjnych, bez zwiększania ich rozmiarów, a co za tym idzie masy. Kolejnym snem obywateli Państwa Środka, było osiągnięcie prędkości 380 km/h. Naród znany na świecie z pracowitości, oczywiście osiągnął swój cel. Poprzez poprawę izolacji i rozpraszanie energii cieplnej silnika, uzyskano zwiększenie mocy o 25 kW. Ta innowacja oraz wiele innych (Chińczycy zdobyli ponad 900 patentów) umożliwiła przyspieszenie ekspresów kursujących w Chinach. 26 października 2010 roku otwarto 15 linii kolei dużych prędkości, a w czerwcu  2011 roku, linia łącząca Pekin z Szanghajem została, jako pierwsza na świecie(!), przystosowana do 380 km/h.  Cel chińskich inżynierów został osiągnięty.

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

USA: Po burzliwej debacie, władze Kalifornii przeprowadziły w senacie głosowanie w sprawie przeznaczenia funduszy na  budowę linii dużych prędkości pomiędzy Los Angeles i San Francisco.

Więcej…

Technika

We wrześniu 1994 r. ogłoszono rozpoczęcie prac nad nowym po­ciągiem oznaczonym jako seria 500, który miałby wejść do eks­ploatacji na przełomie 1997 i 1998 r. Potencjalnym miejscem eksploatacji byłaby linia Sanyō Shinkansen. 

Więcej…