KRKDPWP

Belgijska sieć KDP kompletna

Wystarczyło 16 lat aby w Belgii powstała kompletna sieć kolei dużych prędkości. Inwestycja pochłonęła ponad 5 mld euro. Belgia miała się zatem stać punktem przecięcia linii dużych prędkości na osi Holandia – Francja i Niemcy – Wielka Brytania. Oznaczało to, że z Brukseli powinny wychodzić trzy linie szybkich połączeń: do granicy z Francją (połączenie z francuskimi liniami dużych prędkości do tunelu pod kanałem La Manche oraz do Paryża), do granicy z Niemcami w Aachen (połączenie z siecią kolei niemieckich DB) i do granicy z Holandią (połączenie z linią przez Rotterdam do Amsterdamu). W miarę możliwości istniejąca infrastruktura miała być dostosowywana do prędkości 220 km/h, przy czym w budowie 150 km nowych torów północni sąsiedzi Belgii nie mieli brać udziału. W Belgii podjęto decyzję o budowie sieci HSL w 1990 r., natomiast w 1994 r. były już opracowane wszelkie specyfikacje tego, jak to określono, europejskiego projektu. Dzięki temu kraj mógł liczyć na znaczące dotacje unijne. Należy nadmienić, że linia od granicy z Francją do Liège (Luik) została gruntownie zmodernizowana w 1991 r. Najdziwniejsze, że ważny element belgijskiej sieci kolejowej, jakim jest połączenie Brukseli z Antwerpią, w ogóle nie zostało zakwalifikowane do przystosowania do dużych prędkości. Oba miasta leżą po prostu zbyt blisko siebie, a więc stwierdzono, że wystarczy podstawowa modernizacja.

Czytaj więcej...

Belgia

Historia kolei dużych prędkości w Belgii sięga lat 90 ubiegłego stulecia. Dziś mają one ogromne znaczenie dla całej sieci dużych prędkości w Europie. Pierwsza linia miała połączyć Francję ze stolicą Belgii, Brukselą (L1). Najpierw powstał jedynie jej krótki, bo liczący zaledwie 15 kilometrów fragment, który miał swój początek na granicy z Francją w okolicach Lille. W 1997 roku została otwarta pozostała część, biegnąca aż do Brukseli, tworząc razem linię o długości 88 kilometrów. Pierwszy odcinek od granicy o długości 71 kilometrów to zupełnie nowy fragment, pozwalający pociągom na osiąganie prędkości 300 km/h. Na pozostałych 17 kilometrach do Brukseli wybudowane zostały jedynie dwa nowe tory biegnące wzdłuż istniejącej już linii. Tam pociągi mogą rozpędzić się do 220 km/h. 

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

Japonia: Japońskie władze zatwierdziły budowę trzech kolejnych odcinków tamtejszej sieci kolei dużych prędkości – ogłosił minister transportu Yuichiro Hata.

Więcej…

Technika

Równocześnie z serią 500, zamierzano opracować pociąg, który byłby sumą dotychczasowych doświadczeń uzyskanych podczas testów oraz normalnej eksploatacji jednostek już eksploatowa­nych.

Więcej…